Najważniejsze informacje:
Odpowiednie systemy takie jak wayfinding (nawigacja w przestrzeni), space branding (spójność z identyfikacją wizualną) i signage (kompleksowe oznakowanie), pełnią niezwykle istotną funkcję poprawiając orientację i komfort poruszania się. Czy jednak wdrożenie oznakowania musi być zawsze znaczącym wyzwaniem dla budżetu?
W tym artykule podpowiemy, jak tego uniknąć, nie rezygnując jednocześnie z jakości.
Funkcjonalność i zgodność z normami BHP
Oznakowanie wewnętrzne powinno być praktyczne i przyczyniać się do zwiększenia ergonomii oraz efektywności poruszania się w danym budynku, co oczywiście przełoży się w przypadku np. przestrzeni biurowej na komfort pracy i jej wydajność.
Wszystkie elementy oznakowania powinny tworzyć jednolitą, estetyczną całość, która jest łatwa do zrozumienia. Znaki muszą być także zgodne ze wszystkimi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.
Spójność z identyfikacją wizualną marki
Spójność oznakowania z identyfikacją wizualną marki jest ważną częścią budowania silnego wizerunku firmy. Każdy element oznakowania, począwszy od kolorystyki, przez typografię, aż po styl graficzny, powinien odzwierciedlać tożsamość marki, co wzmacnia jej rozpoznawalność i prestiż.
W ten sposób oznakowanie staje się nie tylko praktycznym narzędziem, ale także ważnym elementem strategii marketingowej i komunikacyjnej. W dłuższej perspektywie konsekwentne stosowanie identyfikacji wizualnej we wszystkich aspektach działalności firmy (w tym w oznakowaniu), wspiera budowanie trwałej i pozytywnej reputacji marki na rynku.
Oznakowanie wewnętrzne a zewnętrzna architektura obiektu
Wydawać by się mogło, że spójność oznakowania z architekturą obiektu jest oczywista i nieodzowna dla tworzenia harmonijnej i estetycznej przestrzeni. Spróbujmy jednak spojrzeć na to zagadnienie na dwa różne sposoby.
Integracja oznakowania z architekturą może podkreślać wyjątkowe cechy budynku, takie jak jego historia, styl czy innowacyjne rozwiązania konstrukcyjne. W rezultacie przestrzeń zyskuje na wartości, a użytkownicy mają lepsze doświadczenia w jej odbiorze. Dopasowane do architektury budynku oznakowanie podkreśla jego unikalny charakter, współgrając z jego stylem, co może tworzyć spójne i przyjemne dla oka środowisko.
Wyobraźmy sobie jednak zupełnie odmienny scenariusz, kiedy to np. w okazałej, świeżo odrestaurowanej kamiennicy, mieszczą się nowoczesne przestrzenie biurowe. Czy w takim przypadku jesteśmy skazani na styl „retro” projektowanego oznakowania? Oczywiście, że nie! Przełamywanie stylu, pewnego rodzaju eklektyzm czy zabawa formą nie jest tutaj niczym nieprawidłowym.
W naszym przekonaniu kluczowym jest dopasowanie wayfindingu do projektu wnętrza i identyfikacji wizualnej marki.
Rodzaj użytego materiału do produkcji oznakowania (tworzywa sztuczne vs materiały naturalne), a także skala projektu mają największy wpływ na koszty całego przedsięwzięcia.
Jakość wykonania i rodzaj materiałów.
A co z wersją budżetową?
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – to znane porzekadło idealnie wpisuje się w myśl przyświecającą idei właściwie rozumianego wayfindingu. Efektywne, dobrze wykonane i odpowiednio zamontowane oznakowanie zwiększa wiarygodność marki, pokazując, że firma dba o każdy detal swojej komunikacji wizualnej.
Nowoczesne technologie produkcji, takie jak druk cyfrowy, pozwalają na realizację skomplikowanych projektów oznakowania na różnych materiałach i to właśnie rodzaj materiału, z jakiego wykonane jest oznakowanie, ma niebagatelny wpływ na budżet całego projektu.
Materiały takie jak drewno, szkło, aluminium czy stal nierdzewna są droższe w zakupie (surowiec), obróbce (cięcie laserowe), jak i w samym montażu z uwagi na ich większy ciężar.
Doskonałą alternatywną jest spienione PCV, akryl lub różnego rodzaju kompozyty, a więc materiały wykonane z tworzyw sztucznych (często pochodzących z recyklingu). Cechują się bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości, są trwałe, lekkie, odporne na działanie światła czy warunków atmosferycznych i co najważniejsze – pozwalają osiągnąć świetny efekt końcowy.
Oczywiście nie należy dezawuować materiałów naturalnych, które z pewnością prezentować się będą równie dobrze, a w niektórych sytuacjach ich zastosowanie jest wręcz wymagane (np. stal nierdzewna w kontakcie z deszczem w przypadku oznakowania zewnętrznego w miejscach niezadaszonych).
Podsumowując rodzaj użytego materiału do produkcji oznakowania, zależy w największym stopniu od oczekiwań klienta, projektu wnętrza i możliwości finansowych.
Jak wygląda proces wdrożenia?
Profesjonalne oznakowanie przestrzeni powinno zaczynać się od dokładnego audytu i analizy potrzeb. W tym celu konsultant ocenia aktualny stan przestrzeni, identyfikuje potrzeby klienta oraz określa optymalne lokalizacje dla znaków. Na podstawie zebranych danych, tworzy się szczegółowy plan oznakowania, uwzględniający przepisy prawne oraz oczekiwania użytkowników.
Klient otrzymuje dokument zawierający propozycje oznaczeń wraz z mapą ich przyszłych lokalizacji. Po akceptacji projektu przystępuje się do fazy produkcji i instalacji znaków, kończąc całość oceną zrealizowanych prac i formalną akceptacją klienta.
Jesteśmy One Stop Shop wayfindingu
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów oznakowania dla różnych typów przestrzeni, od biurowych po przemysłowe. Realizujemy projekty na terenie całej Europy, oferując kompleksowe rozwiązania obejmujące zarówno projekt, produkcję, jak i montaż znaków.
Ponieważ nie potrzebujemy podwykonawców, oferta jaką otrzymasz będzie najkorzystniejsza na rynku.