Jesteś tutaj:

Trzy kluczowe trendy Category Management

W miarę przyjmowania przez producentów i konsumentów nowych nawyków, Category Managerowie muszą sprawnie „żonglować” nowym asortymentem zarówno we Floor jak i Space Planningu, które wychwytują pojawiające się na horyzoncie możliwości.
Kobieta korzystająca z Category Management Blue Yonder

Szeroko pojęta branża retail, zmaga się w ostatnim czasie z wieloma wyzwaniami. Wszyscy doskonale pamiętamy pandemię i jej negatywne skutki, jakie dosięgnęły ciągłość i trwałość łańcuchów dostaw. Najwyższy od kilkudziesięciu lat poziom inflacji stał się kolejnym z nich, oznaczając ryzyko realnych kłopotów dla branży.

Producenci podnoszą ceny, konsumenci stają się bardziej świadomi budżetu przeznaczanego na zakupy. W tej sytuacji sprzedawcy muszą reagować strategicznie, aby zmaksymalizować zyski i zatrzymać kupujących w coraz bardziej konkurencyjnym omni-channelowym otoczeniu.

W tym artykule omówimy trzy wyłaniające się obecnie trendy reakcji, podpowiemy jak przyjąć orientację na zwiększenie zysków oraz wyjaśnimy jak sprostać zmieniającym się wymaganiom dzisiejszych kupujących.

Co w takim razie powinni zrobić Category Managerowie?

Zwykle zarządzanie kategoriami odgrywa centralną rolę w osiągnięciu sukcesu w sprzedaży detalicznej. Inflacja podkreśla potrzebę transformacji zarządzania kategorią ze statycznej, opartej na kalendarzu, do ciągłej i dynamicznej kompetencji. W miarę przyjmowania przez producentów i konsumentów nowych nawyków, Category Managerowie muszą sprawnie „żonglować” nowym asortymentem zarówno we Floor jak i Space Planningu, które wychwytują pojawiające się na horyzoncie możliwości.

Skoncentrujmy się na trzech kluczowych trendach wpływających na zarządzanie kategorią:

  1. Zmniejszenie rozmiarów opakowań
  2. Rosnąca sprzedaż produktów marek własnych
  3. Wzrost sprzedaży „drobnego luksusu”

1. Shrinkflacja: ta sama cena, mniejszy rozmiar produktu.

W miarę utrzymywania się inflacji, konsumenci koncentrują się na cenie produktów. To oczywisty i naturalny mechanizm. W sytuacji w której nie można pozwolić sobie na ciągłe podnoszenie cen, producenci reagują zabiegiem polegającym na zmniejszaniu rozmiarów opakowań. Zmiany rozmiarów mogą zostać niezauważone przez kupujących, którzy koncentrują się wyłącznie na cenie, mogą jednak przełożyć się na niewidoczny, około 30% wzrost zysku.

Shrinkflacja wpływa nie tylko na budżety konsumentów. Ten trend przysparza nie małych problemów także po stronie sieci handlowych, które muszą stale korygować swoje planogramy. Robią to po to, aby zmaksymalizować rentowność każdego centymetra kwadratowego przestrzeni. To zadanie nie jest niemożliwe do realizacji bez właściwych narzędzi.

BlueYonder w swoim scentralizowanym i inteligentnym zarządzaniu kategorią, umożliwia sklepom strategiczny nadzór, analizowanie i aktualizację atrybutów produktów, planów asortymentowych, floor i spaceplanów dla każdego sklepu.

Szybki i zautomatyzowany proces Category Management umożliwia sklepom ponowne planowanie zlokalizowanego asortymentu. Przekłada się to bezpośrednio na maksymalizację korzyści, wynikających z wielkości opakowań, jak również innych modyfikacji produktu.

Paczka Chipsów
Pusty kosz w supermarkecie - category management

2. Wielki zwrot: przejście na markę własną w sklepach sieciowych

Inflacja ma ogromny wpływ na codzienne zachowania zakupowe konsumentów. Ograniczony budżet powoduje przejście z dużych, rozpoznawalnych marek, na produkty marek własnych.

W sklepach sieciowych mogą być one nawet do 30% tańsze, nie jest więc niespodzianką, że szalejąca inflacja zwiększa ich udział w rynku. Oczywiście sprzedawcy detaliczni nie mogą na to nie zareagować, tworzą zatem więcej przestrzeni na marki własne, zwłaszcza w tych obszarach w których tolerancja cenowa jest mniejsza.

Inteligentne rozwiązania Category Management dostarczane przez BlueYonder mogą pomóc, poprzez stały monitoring wydajność na poziomie sklepu jak i pojedynczej jednostki SKU. W ten sposób można dopasowywać asortyment i plan przestrzenny do rzeczywistego popytu.

Automatyzacja procesów aktualizacji pozwala na szybszą reakcję, co przekłada się na maksymalizację sprzedaży wszystkich produktów, nawet jeśli preferencje klientów ulegają ciągłym zmianom.

3. Nowa i nieoczekiwana postawa: „Zasługuję na to”.

Jednym z najbardziej zaskakujących trendów ostatnich lat, jest tzw. wzrost sprzedaży „drobnego luksusu”. Konsument zmuszony do większej troski o swój budżet, rezygnuje z dłuższych wakacji czy co weekendowych posiłków w restauracji. Chce jednak sobie to zrekompensować innymi, mniejszymi i dostępnymi „nagrodami.”

Jednym z przykładów jest poszerzenie koszyka zakupów, o produkty z wyższej półki jak np. kawałek wysokiej jakości sera, włoskiej wędliny czy butelkę droższego wina. Sklepy muszą być gotowe na nowe decyzje zakupowe konsumentów i mieć odpowiednie produkty na miejscu.

W jaki sposób Category Managerowie mogą uporządkować i rozwiązać problem takiego trendu, mając równolegle dostępne produkty z koszyka ekonomicznego?

Na pomoc przychodzi sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) będące jednym z elementów rozwiązania Category Management BlueYonder. System uruchamia odpowiednie alerty informujące w czasie rzeczywistym o zwiększonej sprzedaży towarów „drobnego luksusu” – identyfikując konkretne sklepy, kategorie oraz specyficzne SKU.

Sklepy mogą w ten sposób lepiej zareagować, dostarczając precyzyjne aktualizacje asortymentów, planów powierzchni, promocji, inicjatywy merchandisingowych i polityki cenowej.

Mężczyzna pijący wino
Udostępnij

Powiązane treści