Jesteś tutaj:

Oznakowanie szkoły, przedszkola i uczelni wyższej

Nowoczesny korytarz w szkole podstawowej, oznakowanie sal lekcyjnych i kącika czytelniczego
Sala gimnastyczna - korytarz w szkole podstawowej, oznakowanie szatni, toalet i duży znak kierunkowy do sali gimnastycznej

Systemy informacyjne i kierunkowe w przestrzeni edukacyjnej

Dobrze zaplanowany wayfinding, czyli system informacji wizualnej jest istotnym elementem tożsamości wizualnej placówki. Pomaga uczniom, nauczycielom i odwiedzającym łatwo odnaleźć się w budynku, zmniejsza poziom stresu i poprawia jakość codziennego funkcjonowania.

Do głównych elementów oznakowania należą:

  • Identyfikacja pomieszczeń i jednostek organizacyjnych – m.in. sale lekcyjne, pracownie, gabinety, biblioteki, świetlice;
  • Oznaczenia przestrzeni wspólnych – przy windach, sanitariatach, w korytarzach i strefach relaksu;
  • Space Branding – elementy graficzne i kolorystyczne nadające przestrzeni unikalny, przyjazny charakter.
Wnętrze szkoły podstawowej, widoczne oznakowanie sal lekcyjnych, na jednej ze ścian duża tapeta przedstawiająca mapę świata

Wnętrze Szkoły Podstawowej w Czyżach

Oznakowanie uniwersytetu, szkoły i przedszkola - nośniki informacji

Najczęściej wykorzystywanymi nośnikami informacji i brandingu w przypadku placówek edukacyjnych są:

  • Tablice ścienne i elewacyjne
  • Tabliczki przydrzwiowe
  • Tablice zwieszane – instalowane najczęściej w ciągach komunikacyjnych
  • Pylony wolnostojące – montowane np. na parterze w głównym hallu
  • Grafiki malowane i wyklejane
  • Tapety ozdobne
Kolorowe oznakowanie toalet w przedszkolu - widok na drzwi na korytarzu

Wnętrze przedszkola w Topoli Małej

Oznakowanie przedszkola – komunikacja wizualna z najmłodszymi

W placówkach wychowania przedszkolnego oznakowanie pełni funkcję nie tylko informacyjną, ale i wychowawczą. Dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać, rozpoznają przestrzeń głównie poprzez kolory, symbole i ilustracje. Dlatego w przedszkolach dominują wesołe piktogramy, np. ikonki zwierząt, zabawek czy kolorowe oznaczenia grup. Taki system sprzyja samodzielności dziecka i nadaje przestrzeni ciepły, przyjazny charakter.

Samo oznakowanie informacyjne powinno być w tym przypadku dostosowane zwłaszcza do najmłodszych i współgrać z przyjętym motywem przewodnim. Większe czcionki, wyraziste i jednoznaczne komunikaty, a także uniwersalna symbolika, mają tutaj duże znaczenie.

Nowoczesny korytarz w szkole podstawowej, oznakowanie sal lekcyjnych

Wnętrze Szkoły Podstawowej nr 3 w Pleszewie: Filip Wiekiera, Natalia Banasiak (Wiekiera Architekci)

Oznakowanie szkoły – funkcjonalność i estetyka

Oznakowanie w szkołach pełni wiele ról jednocześnie – od funkcji informacyjnej i porządkowej, po wspieranie bezpieczeństwa i zarządzania ruchem w budynku, a także bezpośrednim otoczeniu. W przeciwieństwie do przedszkoli, gdzie przekaz musi być w znacznej części obrazkowy, w szkołach należy już uwzględnić zróżnicowaną percepcję uczniów w różnym wieku – od klas wczesnoszkolnych po starszą młodzież.

W szkołach szczególne znaczenie mają także oznaczenia ewakuacyjne, stref ciszy (np. w bibliotekach), a także informacje dotyczące rozmieszczenia klas, szatni, stołówki czy świetlicy. Ich przejrzystość bezpośrednio wpływa na płynność przemieszczania się uczniów i organizację pracy nauczycieli oraz personelu technicznego. 

Oznakowanie przestrzeni wayfinding

Wnętrze Uniwersytetu SWPS w Poznaniu

Oznakowanie szkoły wyższej – spójny system w dużej skali

Na uczelniach wyższych wyzwaniem jest skala – wielokondygnacyjne budynki, rozproszone kampusy i mnogość funkcji. Tu kluczowe jest stworzenie spójnego systemu oznaczeń, który obejmie zarówno fizyczne tablice i drogowskazy, jak i narzędzia cyfrowe – np. aplikacje mobilne do nawigacji po kampusie.

Placówki edukacyjne często działają w warunkach ograniczonego budżetu, dlatego warto postawić na materiały trwałe i estetyczne, ale jednocześnie ekonomiczne – takie jak dibond, spienione PCV czy kompozyty. Pozwalają one na realizację profesjonalnych projektów przy zachowaniu rozsądnych kosztów.

Ina i Bartek – graficy HKK uśmiechnięci na zdjęciu zespołowym

Kompleksowe oznakowanie - od koncepcji aż po montaż

W sposób kompleksowy realizujemy projekty oznakowania placówek edukacyjnych – od koncepcji po montaż. Proces współpracy obejmuje:

  1. Audyt i analiza potrzeb – uwzględniająca specyfikę obiektu, grupy użytkowników i otoczenie;
  2. Projekt graficzny – zgodny z architekturą i charakterem placówki;
  3. Projekt systemu oznaczeń – z mapą rozmieszczenia tablic i drogowskazów;
  4. Produkcję i montaż – z wykorzystaniem technologii druku cyfrowego, gwarantującej trwałość i estetykę.
Picture of Bartłomiej Dobrzyński

Bartłomiej Dobrzyński

Marketing Manager i Grafik Kreatywny z ponad 20 letnim doświadczeniem w kluczowych obszarach nowoczesnego zarządzania marką. Psycholog in spe.
Udostępnij

Powiązane treści