Najważniejsze informacje:
Postępujący rozwój handlu elektronicznego
Ostatnie lata, to okres znacznego przyspieszenia rozwoju alternatywnych kanałów sprzedaży, a zwłaszcza sprzedaży internetowej. Dzisiaj nie wychodząc z domu, możemy nabyć nie tylko odzież, sprzęt elektroniczny, czy zabawki, ale również artykuły pierwszej potrzeby, łącznie ze świeżą żywnością.
Postępujący rozwój handlu elektronicznego powoduje, że szczególnie ważna staje się kwestia odpowiedniego ukształtowania strefy logistyki wewnętrznej, która może się stać obszarem generowania przewagi konkurencyjnej.
Waga innowacji w logistyce a efekt skali
Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej w obszarze logistyki e-commerce możliwe jest przy zaangażowaniu odpowiednich środków związanych z utworzeniem infrastruktury informatycznej przystającej do wyzwań świata sprzedaży on-line.
Charakteryzuje się ona przede wszystkim koniecznością szybkich reakcji na zamówienia spływające niemal przez całą dobę. Standardem obsługi staje się wysyłka towaru już w dniu zamówienia lub na następny dzień. Podstawą do osiągnięcia tego rodzaju sprawności jest perfekcyjna organizacja logistyki oparta na wykorzystaniu nowoczesnych technologii.
Kluczowym elementem takiej organizacji jest zastosowanie systemu zarządzania magazynem WMS. Jest to rozwiązanie informatyczne, które obejmuje swoim działaniem wszystkie obszary pracy nowoczesnego magazynu od przyjęcia towaru, przez składowanie, aż po jego wysyłkę do Klienta.
Jeszcze więcej produktywności!
Bardzo często sam system magazynowy nie wystarcza, dlatego nowoczesny i wydajny magazyn bywa wspierany przez dodatkowe narzędzia zwiększające moce logistyki wewnętrznej. Do tego typu rozwiązań należą przede wszystkim systemy kompletacji głosowej, systemy wymiarujące Cubiscan, czy elementy automatyki magazynowej.
Proces dostosowania magazynu do wymogów nowoczesnego handlu jest zdecydowanie tańszy w przypadku zaistnienia tzw. efektu skali. Mowa tutaj o sytuacji, w której tego typu inwestycje nie są przeprowadzane po raz pierwszy i mamy do czynienia z obowiązującą strukturą organizacji, która może być łatwo replikowana.
Tego typu scenariusze występują zdecydowanie częściej wśród operatorów logistycznych, nie brakuje jednak firm, które z powodzeniem rozwijają i unowocześniają własny magazyn.
Decyzja, w jaką stronę kierować swoje działania nie jest łatwa i zależy przede wszystkim od skali działania i dotychczasowego doświadczenia w zakresie logistyki magazynowej.
Co wybrać? Własny magazyn, czy pomoc operatora 3PL?
Decyzja, w jaką stronę kierować swoje działania nie jest łatwa i zależy przede wszystkim od skali działania i dotychczasowego doświadczenia w zakresie logistyki magazynowej.
W przypadku start-up’ów zdecydowanie korzystniej będzie powierzyć całość logistyki wyspecjalizowanemu operatorowi, który w całości zadba o to, aby towar trafiał do właściwego Klienta we właściwym czasie. Przedsiębiorca będzie mógł wtedy skupić się wyłącznie na prowadzeniu biznesu, rozwoju portfela produktów czy działaniom marketingowym.
W przypadku firm posiadających własny magazyn często okazuje się, że najefektywniej będzie postawić na jego modernizację procesową, aby zwiększyć jego przepustowość i możliwości. Mowa tutaj o wdrożeniu systemu WMS i oznakowania magazynu, przemyśleniu alternatywnych metod kompletacji czy inwestycję w urządzenia służące wymiarowaniu produktów i paczek. Część przedsiębiorców korzysta również z modelu łączonego, angażując operatora 3PL do operacji prowadzonej we własnym obiekcie dystrybucyjnym.