Jesteś tutaj:

Ekologiczne etykiety samoprzylepne – aktualne trendy rynkowe

Tegoroczne lato w dużej części Europy należy do rekordowo ciepłych. Ekstremalnie wysokie temperatury oraz nasilenie zjawisk meteorologicznych, których w Europie do tej pory nie oglądaliśmy, są wynikiem zmian klimatycznych, do których w znacznym stopniu przyczynił się człowiek.
Etykiety ekologiczne HKK

Regulacje prawne oraz namacalna potrzeba zmiany powodują, że również producenci opakowań i etykiet samoprzylepnych muszą zwracać coraz większą uwagę na sposób projektowania oraz aspekty ekologiczne związane z cyklem życia tych produktów. W tym wpisie postaramy się przybliżyć kilka aspektów proekologicznego packaging design’u wraz ze zwróceniem szczególnej uwagi na właściwy dobór odpowiedniego surowca do produkcji.

Ekologiczne projektowanie etykiet 2

Eko-projektowanie w obszarze etykiet samoprzylepnych

Według badań naukowych nawet 80% wpływu opakowań na środowisko jest identyfikowanych na etapie projektu. Każdemu projektantowi etykiet oraz opakowań ekologicznych powinno przyświecać kilka zasad, które pozytywnie wpłyną na środowisko:

  • W taki sposób dobieraj komponenty i surowce, z których zbudowane jest opakowanie, aby można je było wtórnie przetwarzać.
  • Redukuj liczbę materiałów, najlepiej ogranicz się do jednego rodzaju opakowania.
  • Unikaj ciemnych kolorów, pełnych zabarwień oraz zbędnych zdobień i uszlachetnień.
  • Wykorzystuj materiały z recyclingu.
  • Staraj się zamykać pętle obiegu, tak aby całe opakowanie do niego wracało.

Jesteśmy pewni, że projekt opakowania czy etykiety samoprzylepnej wykonany zgodnie z naszymi wskazówkami spowoduje, że finalny produkt spełni zarówno wysokie standardy ekologiczne, praktyczne jak i wizerunkowe.

Jesteśmy pewni, że projekt opakowania czy etykiety samoprzylepnej wykonany zgodnie z naszymi wskazówkami spowoduje, że finalny produkt spełni zarówno wysokie standardy ekologiczne, praktyczne jak i wizerunkowe.

Ekologiczne projektowanie etykiet

Praktyczne porady dla projektanta etykiet samoprzylepnych.

Przygotowanie etykiety samoprzylepnej do druku nie jest łatwym zadaniem. Etykieta ma przede wszystkim informować o wszelkich aspektach związanych z produktem (wymiar informacyjny, prawny i praktyczny). Musi jednak równolegle pełnić funkcję marketingową, aby w konsekwencji konsument wybrał właśnie ten, a nie inny produktu (często mówimy, że sprzedaje bardziej etykieta, niż sam produkt).

Projektanci etykiet powinni jednak zwracać uwagę na kilka bardzo cennych wskazówek, które sprawią, że zaprojektowane przez nich etykiety będą bardziej ekologiczne. Oto one: 

  1. Etykiety nie są opakowaniem, ale jego częścią, którą można oddzielić mechanicznie lub ręcznie. Nowoczesna etykieta powinna zawierać w sobie informację, z jakiego surowca została stworzona (podobnie jak informację, z jakiego surowca zostały stworzone inne elementy opakowania).
  2. Mono materiałowość ma duże znaczenie w procesie wtórnego przetwarzania. Segregacja materiałów do przetworzenia odbywa się mechanicznie, w przypadku opakowań i etykiet z tego samego materiału, recycling jest szybszy i bardziej kompletny.
  3. Etykieta nie powinna być większa niż 2/3 wielkości opakowania. Tylko taka proporcja zapewni, że proces recyclingu przebiegnie bez przeszkód.
  4. Odejście o koloru czarnego, ze względu na brak jego wykrywalności przez optyczne czujniki koloru wykorzystywane w procesie recyclingu.
  5. Dobieraj surowiec do produkcji etykiet w sposób odpowiedzialny, korzystając z surowca z dużą ilością recyklatu, a w przypadku opakowań papierowych tylko z certyfikatami odpowiedzialnego pozyskania drewna.
Udostępnij

Powiązane treści