Jesteś tutaj:

Machine vision w logistyce – cyfrowe wsparcie pracy magazynu

Obszar magazynowania stał się w ostatnich latach jednym z ważniejszych centrów generowania przewagi konkurencyjnej. Współczesny konsument w mniejszym stopniu zwraca uwagę na lojalność względem konkretnego sklepu, czy marki, a bardziej na dostępność, cenę i szybkość realizacji transakcji handlowej.

Chcąc zwiększyć swoje szanse na bardzo konkurencyjnym rynku, należy zrobić wszystko, aby Twoje produkty docierały w ręce klienta na czas, w najniższej cenie i w formie jaka jest przez niego najbardziej oczekiwana. W tym artykule odnajdziesz kilka wskazówek których wdrożenie sprawi, że Twój magazyn będzie pracował jeszcze lepiej.

Cyfrowy magazyn - system WMS wspiera łańcuch dostaw

Absolutną podstawą rozważań na temat cyfryzacji magazynu, jest funkcjonalny system WMS (Warehouse Management System), czyli system zarządzania magazynem. Obejmuje on swoim nadzorem podstawowe procesy magazynowe, od momentu wejścia towaru do magazynu, przez jego składowanie, aż po wydanie.

Działanie systemu klasy WMS wsparte jest przez technologię kodów kreskowych, choć coraz częściej bywają one zastępowane kodami dwuwymiarowymi datamatrix, a także technologią identyfikacji bezprzewodowej RFID. Każda z tych technologii zapewnia błyskawiczną identyfikację towaru, stref magazynowych oraz lepsze przygotowanie wysyłek.

Wdrożenie prawidłowo skonfigurowanego systemu WMS uwzględniającego wszystkie elementy obiegu magazynowego (organizując je w sposób jak najbardziej intuicyjny), ogranicza ilość pomyłek właściwe do zera, przyspiesza pracę magazynu nawet o 30%, a także wspiera zastosowanie elementów automatyki magazynowej.

Kontrola wejścia i wyjścia z magazynu (inbound & outbound logistics)

Czy jesteś sobie w stanie wyobrazić automatyzację procesu przyjęcia lub wydania towaru, której efektem będzie brak konieczności ręcznego skanowania każdej palety czy opakowania? Jest to możliwe dzięki wdrożeniu systemu bramek skanujących, które w sposób automatyczny odczytają zawartość etykiety umieszczonej na opakowaniu.

Co ciekawe odczyt etykiet możliwy jest również w przypadku palet wypełnionych wieloma produktami posiadającymi własną etykietę produktową. Dzięki zastosowaniu technologii machine vision, bramki skanujące oprócz odczytu kodu mogą również analizować obraz opakowania czy samego produktu w celu stwierdzenie jego uszkodzenia, braku kompletności itp.

Cyfrowe oko robota

Systemy wizyjne wspierają również coraz bardziej powszechny obszar robotyzacji. Niezależnie od tego, czy mówimy o wózkach samojezdnych (AGV), czy o robotach manipulujących wykorzystywanych np. w procesie paletyzacji, to właśnie system wizyjny odpowiada za wyszukanie konkrentego obszaru, orientację w przestrzeni, czy znalezienie danego opakowania lub produktu.

Systemy wizyjne nie tylko zwiększają efektywność codziennych operacji magazynowych, ale również podnoszą bezpieczeństwo pracy w centrum dystrybucyjnym.

Systemy wizyjne nie tylko zwiększają efektywność codziennych operacji magazynowych, ale również podnoszą bezpieczeństwo pracy w centrum dystrybucyjnym. To inwestycja z szybką stopą zwrotu.

Wizyjna analiza wymiarów produktu to poprawa jakości danych produktowych i lepsza efektywność wysyłek

Jakość danych podstawowych w systemach zarządzających logistyką jest bardzo ważna zarówno z perspektywy procesów wewnątrzmagazynowych, jak i z perspektywy procesu transportu i dostawy. Master data (czyli wspomniane dane podstawowe), to najważniejsze informacje o konkretnym indeksie produktowym (SKU) takie jak wymiary, waga czy sposób pakowania. Jakość tych danych ma bardzo duży wpływ na efektywne gospodarowanie zasobami magazynowymi takimi jak:

  • Przestrzeń magazynowa – precyzyjne określenie wymiarów produktu pozwala na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni regałowej, a co za tym idzie zmieszczenie większej ilości produktów przy wykorzystaniu tej samej powierzchni magazynu).
  • Optymalizacja pakowania – precyzyjne wymiarowanie produktu pozwala na dobór optymalnego opakowania. Przecież nikt nie chce transportować powietrza!
  • Realne dane dla przewoźników – master data, to nie tylko dane o produktach, ale również precyzyjne dane o wymiarach opakowań wysyłkowych. Będąc w dyspozycji takich danych, możemy lepiej wyceniać koszt usług transportowych oraz uniknąć kosztownych dopłat za nadmiarowy wymiar paczek, względem wymiaru deklarowanego.
Udostępnij

Powiązane treści